Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

750 Turbo - Ferdig!

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 25 Feb, 2013 23:56:28

For første gang er jeg ferdig tidligere enn planlagt med et sykkelprosjekt. Over et år før planen faktisk. Det at Kawasaki'n er relativt enkel og rett fram og skru på får ta noe av æren, men viktigs har det nok vært at oppussingen i seksjoner har vært veldig effektivt. Det at jeg har gjort alt selv sparer jo også endel tid da man slipper å vente på at andre skal gjøre jobbene.

Det er selvsagt litt vanskelig å få prøvekjørt nå midtvinters, men den er behørlig prøvestartet og alt virker og høres riktig så fint ut. Her er noen bilder fra siste fase i prosjektet:

Forstilling demontert for overhaling:

Nyoverhalt forstilling og bremser på, sammen med nylakkert kåperamme. Nærmer seg ferdig nå:

Nesten ferdig, og tid for kvalitetskontroll:

Her en noen bilder av ferdig sykkel:

Det skal være fint steder som ikke syns også:

Så et lite bilde tatt i flott norsk natur:

Ok, det er kanskje litt photoshopa (foto: Hans V.)

750 Turbo prosjektet - foran tidsskjema

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 30 Nov, 2012 22:59:01

For en gangs skyld føler jeg at jeg er godt i forkant av tidskjemaet for dette prosjektet. Kanskje så mye som et år. Faktisk. Jeg bestemte meg tidlig for at dette måtte bli et budsjettprosjekt, og det innebar blant annet at alt av lakkering måtte gjøres av meg. Dette har jeg selvsagt spart både tid og penger på. Lakkeringen har med unntak av siste klarlakstrøket på tank og deksler blitt gjort med sparayboks, og jeg har blitt kjent med mange veldig fine sprayer som gir en så nær original finish som mulig. Felles for de alle er at de trenger litt tid på å herde, men når de har gjort det tåler de mer av både varme og kjemikalier enn de fleste 2K lakker.

Jeg bestemte meg også tidlig for ta restaureringen i seksjoner, og det har vist seg meget effektivt. Ikke minst fordi man ikke får en uoversiktlig haug med deler å flytte rundt på, og som man da heller ikke trenger å huske på hvor skal være. Jeg begynte bak og jobbet meg fremover, og her er bakramma plukket helt ned for lakkering.

Bakre del av rammen er her pusset ned og lakkert med Eastwood Chassis Gloss. Her er også baksving, bakhjul og skjem kommet på plass:

Motoren beholdt jeg i rammen da det er enklere å maskere enn å skru (jeg er en røver på å maskere...), og etter en grundig vask, lakkering med Bill Hirsch Engine Enamel på blokk, Bill Hirsch Hi-Temp på sylindre, og Eastwood Chassis Gloss på motordeksler (tåler mer av både temperatur og kjemikalier enn motorlakk...) ble motoren ganske så fin:

Som på tidligere prosjekter er det detaljer som tar tid. Som å pusse opp et falmet og sprukket TPS sensor deksel:

Etter hvert kommer flere deler på plass, som hekk og eksosanlegg:

Tiden er kommet for lakkering av tank. Det røde er lakkert, og for at linjene skal treffe med sidedekslene maskerer jeg tanken når den er montert på sykkelen:

Tanken er ferdig lakkert, og prøvemonteres. Sykkelen er nå ferdig frem til kåpe og forstilling:

Nytt prosjekt - Kawasaki GPZ 750 Turbo

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 03 Aug, 2012 21:37:54

På slutten av 90-tallet kjøpte jeg en Kawasaki 750 Turbo, som jeg (selvsagt...) pusset opp og fikset ganske grundig. Dette er til dags dato den råeste motorsykkelen jeg har eid. Med racemode (et preprogrammert 'raceprogram' i ECU'n) aktivert, justerbart turbotrykk og litt annet godis, ytet den mellom 140 og 150 hester, fortsatt med 80-talls bremser, dekk og kjøreegenskaper. Spennende. Sykkelen ble solgt i 2002, noe jeg etterhvert angret bittert på.

De siste 5-6 årene har jeg derfor vært på jakt etter en slik igjen, men de jeg har sett har vært hinsides priset, og ikke spesielt strøkne. Spesielt prisen tatt i betrakning. Så, da det dukket opp en 750 Turbo i et dødsbo i Västervik i Sverige til en meget fordelaktig pris, var det bare å sette hengeren på bilen, og sette ivei. Sykkelen hadde stått en 8 - 10 år, og prisen var såpass lav at jeg dro over kun etter å ha sett et dårlig bilde i annonsen. Selger visste lite om sykkelen, ei eller klart å få start på den. Det siste var nok en fordel med 10 år gammel olje i motoren...

Den så faktisk ikke så ille ut, og med unntak av et hjemmesnekret eksosanlegg og uorginale blinklys, var den relativt komplett. Det var da bare å få den på hengeren og sette kursen tilbake mot Norge.

Vel hjemme klarte jeg ikke å holde fingrene unna, og selvom jeg hadde vært oppe klokka 0400 og kjørt 110 mil den dagen fikk den ny olje, nytt batteri (midlertidig utlånt fra sin Honda-bror), og en liten kakk på bensinpumpa. Og BROM! Den gikk ikke på alle sylindrene med en gang, og det raslet frisk i kamkjedet, men den gikk. Etter litt rensing av plugger og 'justering' av kamkjedestrammeren, gikk den riktig pent også. Alt virket og ingen elektriske feilkoder. Jeg var meget fornøyd!

Nå har jeg såvidt begynt å demontere litt her og der for å danne meg et bilde av hva som må gjøres. Jeg tror denne blir pusset opp i seksjoner, snarere enn en total demontering. Det blir selvsagt hellakkering av kåper, deksler og tank med nye dekaler. Overhaling av bremser og dempere, samt annet teknisk som trenger det. Og lakkering av motor og ramme. Jeg har nå lyst til å prøve noen sprayprodukter, og både motor, braketter og ramme blir lakkert med spray fra Eastwood og Bill Hirsch.

Verkstedbenken begynner å fylles opp med deler, både nye og gamle:

Slik ser den ut nå. Ikke veldig demontert, noe den nok heller ikke blir. Trolig...

Motoren trenger selvsagt en liten shine:

Det eneste som var litt trist med denne anskaffelsen var at jeg måtte kvitte meg med en av de andre syklene jeg hadde, og valget falt da på V11'n. Trist, men jeg håper og tror den får et fortsatt godt liv hos en navnebror i Bergen. Her er et av de siste bildene, just for the memory...

Innspurt og Jomfrutur med V11'n

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 15 Apr, 2012 18:47:06

Etter litt ekstra venting på deler og noe spesialverktøy, ble innspurten noe mer hektisk enn ønsket. Jeg hadde håpet at den skulle være ferdig i god tid før påske, men ting ville det anderledes. Men første helg etter påske var det endelig klart for søndagstur med Klubben. Dagen for jomfrutur opprant med regn og 5 grader, og jeg måtte gå en liten runde med meg selv for å ta den nystriga V11'n ut i møkkaværet. V11'n har i tillegg til det estetiske fått skiftet alle hjullagre, clutch, svingarmslagre, styrelagre, synkronisert spjellhus, justert ventiler, og skiftet alt av oljer. Forskjellen var merkbar. Motoren malte som en katt og sykkelen var vesentlig mer retningsstabil en det den var i fjor.

Vel, her er noen bilder fra siste fase av prosjektet:

Test av fargekombinasjonen rød candy og lime. Jeg var mer enn fornøyd:

Ting er endelig på vei isammen igjen:

Hjul og fjæringskomponenter finner sin plass:

Plassering av ledningsnettet var noe skikkelig herk! Heldigvis hadde jeg tatt noen bilder før jeg plukket ting frahverandre, da den originale verkstedhåndboken er totalt ubrukelig!

Her er ihvertfall alt det elektriske på plass, og jeg ventet nå bare på en gjengetapp til å få gjenget inn en ny svingarmsbolt.

Ferdig V11:

Den 'åpne' baksvingen med carbon hugger syns jeg er mye penere enn den plastklædden som sitter der originalt. Jeg har også lagt inn en beskyttelsesplate i baksvingen som beskytter mot sprut inn mot gearkassen.

Og her et bilde fra første tur; over Solbergfoss sammen med Ski MC Klubb:

Så var vi der igjen...

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 13 Dec, 2011 22:30:36

Vel, vel, så var vi der igjen. Jeg hadde jo i utgangspunktet, som tidligere nevnt, kun tenkt å småfikse litt på V11'n i vinter. Så utviklet det seg til et litt mer omfattende prosjekt, men fortsatt uten lakkering av ramme osv. Men, etter et litt uheldig besøk av en kreativ gjeng (med kreativiserende drikke...), blir skrittet tatt helt ut. Noen kom da på at rødfargen på rammen burde matche de nye rødelokserte hendlene. Faktisk en meget god ide (!), bortsett fra det faktum at da må alt ribbes av og alle rammedeler bortsett fra selve hovedrammen sendes til sandblåsing. Rammen skal lakkeres i noe som heter Metalcast fra Dupli Color, trolig det nærmeste man kommer eloksering på sprayboks.

Videre har hugger og spoiler ankommet fra Stucchi Luigi, og jeg jobber litt med meg selv om jeg skal tilpasse en Aprilia RSV carbon framskjerm for å matche huggeren i carbon eller beholde den grønne originale. Alt det grønne er sendt til klarlakk, og det meste av deler og skruer er ankommet heimen, klart for montering når den tid kommer.

Vel, slik ser den ut nå. Enda ikke helt ferdig demontert:

Trolig de dyreste hendlene jeg har kjøpt (selvom jeg kjøpte de billig på eBay...):

Skal, skal ikke. Trolig skal...:

Den må jo matche den nye huggeren i carbon. Men, hvilken farge skal baksvingen ha? Sort, rød som rammen, eller sølv som felgen?

Dupli-Color Metalcast. Jeg har sett mye bra resultater med denne. Og noen dårlige...

Guzzi på gli

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 25 Nov, 2011 22:22:49

V11' er på vei i ned i atomer - i kjent stil. Det som bare skulle bli en liten fiff, ser ut til å bli en større kosmestisk gjennomgang. Ramma er ribbet for all plast, og bakstilling er demontert. Kardangklokka er demontert for skifte av simmeringer og inspeksjon av lagre. Videre skal motoren ut for skifte av clutch og lakkering av motor og gearkasse. De røde forhvilerbrakettene og fremre motorbrakettene skal også lakkes opp i rødt. Styrekrone, nedre brygge, nedre del av gaffelbein og litt annet skal får et strøk sølv, og plasten skal få et strøk klarlakk. Selvsagt sendes alle skruer og braketter til blankgalvanisering, og skruer på motor og gear byttes ut med polert rustfritt. Blir vel litt annet stasj også, tenker jeg. Når jeg kommer så langt.

Får bare håpe jeg blir klar til våren...

CX 500 Turbo - innspurten

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 22 Aug, 2011 20:39:54

Etter over et og et halvt år begynner nå CX'n å nærme seg målstreken. Det tekniske er ferdig og sykkelen er prøvestartet og varmkjørt. Utrolig nok startet den på 'første forsøk', og etter noen små feilsøk og skifte av en defekt pulsgiver gikk den pent også. Karosseriet har fått sin jomfruelige hvite perlemorslakk og et strøk klarlakk, dekalene er i ferd med å finne veien på sykkelen, og man begynner å ane den kule fargekombinasjonen hvit, grå og fluoriserende rød. Dekalene er reproduserte av BDesigns i Canada, og er ekstremt bra. Trorlig bedre enn de originale. Jeg hadde også valget på de fluoriserende stripene om jeg ville ha 1982 original 'fluo red' striper, som de har reprodusert fra en kåpe som ikke har vært eksponert for lys, eller 'fluo orange' som er mer 'bleket' i fargen slik de blir etter år i sola. Jeg valgte 'fluo red' som den var i 1982.

Start! Bensin intravinøst fra tank fra påhengsmotoren:

Jomfruelig hvit perlemor, klar for dekaler:

Dekalene er kommet på og man aner sluttresultatet. Kåper og deksler er montert på sykkelen både for å få linet stripene riktig, og fordi det er stabilt og jobbe med:

'OBRUT', det eneste riktige dekalet på frontdekselet!

Nå gjenstår kun å lakkere de grå feltene og siste strøk klarlakk, samt fiffe opp noen svarte innerkåpepaneler, før sluttmonteringen kan begynne. Jeg tror ikke jomfruturen blir før til våren, men det skal uansett bli morsomt å få den ferdig. Så vil kanskje de vittige spørre seg hva jeg skal gå igang med nå? Vel, det er her V11'n kommer inn i bildet...

Moto Guzzi V11 Sport

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 01 Aug, 2011 14:06:28

Jeg har vel aldri vært helt A4 med hensyn til sykkelvalg, og har etter hvert fått en liten forkjærlighet for sykler med V-twin, og da helst store eller med overlading.

For endel år siden så jeg på Moto Guzzi som noe klumpete og sært, for et par år siden begynte de å tiltale meg, og nå har jeg kjøpt min første Guzzi. En gul (/grønn) V11 Sport fra 2001. Motoren er svær klædd med to digre sylindre stikkende ut på siden, som sender dyp torden ut gjennom de to pottene. Vibrasjonene er absolutt tilstede, og når sykkelen står å rister på tomgang er liksom området rundt motoren litt uklart... V11' har clip-on styre direkte boltet til gaffelen, og alle vibrasjonene fra motoren sendes rett opp i styret. Om du ikke har lært deg gode avslapningsteknikker som gjør at du ikke holder hardt i styret, er du trolig nummen etter bare noen minutter.

Draget er rått og direkte, den er forbausende lettkjørt og har meget gode bremser, selv sammenliknet med nye sportsykler. Viktigst av alt er imidlertid at den formidler noe det er en stund siden jeg har følt, nemlig kjøreglede. Nå gleder jeg meg til å bli bedre kjent med dette gule 'smykket' av en sykkel. Jeg skriver smykke i anførsel fordi tidligere eier nok ikke har vært den ivrigste med svamp og polish, og den trenger derfor litt tlc. Og det skal den få.

Next »