Bjørn Vigen

750 Turbo - Ferdig!Mine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 25 Feb, 2013 23:56:28

For første gang er jeg ferdig tidligere enn planlagt med et sykkelprosjekt. Over et år før planen faktisk. Det at Kawasaki'n er relativt enkel og rett fram og skru på får ta noe av æren, men viktigs har det nok vært at oppussingen i seksjoner har vært veldig effektivt. Det at jeg har gjort alt selv sparer jo også endel tid da man slipper å vente på at andre skal gjøre jobbene.

Det er selvsagt litt vanskelig å få prøvekjørt nå midtvinters, men den er behørlig prøvestartet og alt virker og høres riktig så fint ut. Her er noen bilder fra siste fase i prosjektet:

Forstilling demontert for overhaling:

Blog image

Nyoverhalt forstilling og bremser på, sammen med nylakkert kåperamme. Nærmer seg ferdig nå:

Blog image

Nesten ferdig, og tid for kvalitetskontroll:

Blog image

Her en noen bilder av ferdig sykkel:

Blog image

Blog image

Blog image

Blog image

Blog image

Det skal være fint steder som ikke syns også:

Blog image

Så et lite bilde tatt i flott norsk natur:

Blog image

Ok, det er kanskje litt photoshopa (foto: Hans V.)

750 Turbo prosjektet - foran tidsskjemaMine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 30 Nov, 2012 22:59:01

For en gangs skyld føler jeg at jeg er godt i forkant av tidskjemaet for dette prosjektet. Kanskje så mye som et år. Faktisk. Jeg bestemte meg tidlig for at dette måtte bli et budsjettprosjekt, og det innebar blant annet at alt av lakkering måtte gjøres av meg. Dette har jeg selvsagt spart både tid og penger på. Lakkeringen har med unntak av siste klarlakstrøket på tank og deksler blitt gjort med sparayboks, og jeg har blitt kjent med mange veldig fine sprayer som gir en så nær original finish som mulig. Felles for de alle er at de trenger litt tid på å herde, men når de har gjort det tåler de mer av både varme og kjemikalier enn de fleste 2K lakker.

Jeg bestemte meg også tidlig for ta restaureringen i seksjoner, og det har vist seg meget effektivt. Ikke minst fordi man ikke får en uoversiktlig haug med deler å flytte rundt på, og som man da heller ikke trenger å huske på hvor skal være. Jeg begynte bak og jobbet meg fremover, og her er bakramma plukket helt ned for lakkering.

Blog image

Bakre del av rammen er her pusset ned og lakkert med Eastwood Chassis Gloss. Her er også baksving, bakhjul og skjem kommet på plass:

Blog image

Motoren beholdt jeg i rammen da det er enklere å maskere enn å skru (jeg er en røver på å maskere...), og etter en grundig vask, lakkering med Bill Hirsch Engine Enamel på blokk, Bill Hirsch Hi-Temp på sylindre, og Eastwood Chassis Gloss på motordeksler (tåler mer av både temperatur og kjemikalier enn motorlakk...) ble motoren ganske så fin:

Blog image

Som på tidligere prosjekter er det detaljer som tar tid. Som å pusse opp et falmet og sprukket TPS sensor deksel:

Blog image

Etter hvert kommer flere deler på plass, som hekk og eksosanlegg:

Blog image

Tiden er kommet for lakkering av tank. Det røde er lakkert, og for at linjene skal treffe med sidedekslene maskerer jeg tanken når den er montert på sykkelen:

Blog image

Tanken er ferdig lakkert, og prøvemonteres. Sykkelen er nå ferdig frem til kåpe og forstilling:

Blog image

Nytt prosjekt - Kawasaki GPZ 750 TurboMine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 03 Aug, 2012 21:37:54

På slutten av 90-tallet kjøpte jeg en Kawasaki 750 Turbo, som jeg (selvsagt...) pusset opp og fikset ganske grundig. Dette er til dags dato den råeste motorsykkelen jeg har eid. Med racemode (et preprogrammert 'raceprogram' i ECU'n) aktivert, justerbart turbotrykk og litt annet godis, ytet den mellom 140 og 150 hester, fortsatt med 80-talls bremser, dekk og kjøreegenskaper. Spennende. Sykkelen ble solgt i 2002, noe jeg etterhvert angret bittert på.

Blog image

De siste 5-6 årene har jeg derfor vært på jakt etter en slik igjen, men de jeg har sett har vært hinsides priset, og ikke spesielt strøkne. Spesielt prisen tatt i betrakning. Så, da det dukket opp en 750 Turbo i et dødsbo i Västervik i Sverige til en meget fordelaktig pris, var det bare å sette hengeren på bilen, og sette ivei. Sykkelen hadde stått en 8 - 10 år, og prisen var såpass lav at jeg dro over kun etter å ha sett et dårlig bilde i annonsen. Selger visste lite om sykkelen, ei eller klart å få start på den. Det siste var nok en fordel med 10 år gammel olje i motoren...

Blog image

Den så faktisk ikke så ille ut, og med unntak av et hjemmesnekret eksosanlegg og uorginale blinklys, var den relativt komplett. Det var da bare å få den på hengeren og sette kursen tilbake mot Norge.

Blog image

Vel hjemme klarte jeg ikke å holde fingrene unna, og selvom jeg hadde vært oppe klokka 0400 og kjørt 110 mil den dagen fikk den ny olje, nytt batteri (midlertidig utlånt fra sin Honda-bror), og en liten kakk på bensinpumpa. Og BROM! Den gikk ikke på alle sylindrene med en gang, og det raslet frisk i kamkjedet, men den gikk. Etter litt rensing av plugger og 'justering' av kamkjedestrammeren, gikk den riktig pent også. Alt virket og ingen elektriske feilkoder. Jeg var meget fornøyd!

Blog image

Nå har jeg såvidt begynt å demontere litt her og der for å danne meg et bilde av hva som må gjøres. Jeg tror denne blir pusset opp i seksjoner, snarere enn en total demontering. Det blir selvsagt hellakkering av kåper, deksler og tank med nye dekaler. Overhaling av bremser og dempere, samt annet teknisk som trenger det. Og lakkering av motor og ramme. Jeg har nå lyst til å prøve noen sprayprodukter, og både motor, braketter og ramme blir lakkert med spray fra Eastwood og Bill Hirsch.

Blog image

Verkstedbenken begynner å fylles opp med deler, både nye og gamle:

Blog image

Slik ser den ut nå. Ikke veldig demontert, noe den nok heller ikke blir. Trolig...

Blog imageBlog image

Motoren trenger selvsagt en liten shine:

Blog image

Det eneste som var litt trist med denne anskaffelsen var at jeg måtte kvitte meg med en av de andre syklene jeg hadde, og valget falt da på V11'n. Trist, men jeg håper og tror den får et fortsatt godt liv hos en navnebror i Bergen. Her er et av de siste bildene, just for the memory...

Blog image

Første tur med Turbo'nTripp-rapport

Posted by Bjørn's MC Blogg 25 Apr, 2012 22:14:56

Så kom det endelig noe som liknet på en ettermiddag med sol. Riktig nok var det noen svarte skyer i horisonten, men dette var den første dagen uten regn etter at jeg fikk skiltet på CX Turbo'n og jeg var ganske ivrig etter å prøve den.

De siste dekslene kom på allerede i februar, og det hadde da selvsagt blitt noen uker før jeg fikk prøvd den. Før skiltene kom på hadde jeg kjørt noen runder på byggefeltet i forbindelse med bildetaking, og det avslørte at ikke alt var som det skulle. Når ladetrykket kom kuttet og fusket den, men ingen feilkoder dukket opp. Etter måling av bensintrykk og sjekking av alt det 'mekaniske', klarte jeg endelig å fremprovosere en feilkode som ledet meg til en tett dyse til en av trykksensorne. Etter at dette var fikset virket alt ok.

Vel, tilbake til prøveturen. Jeg måtte kjøre slalom mellom regnbygene, noe som sendte meg stort sett rundt hele Follo, men jeg slapp unna med noen få dråper. Turbo'n er en behagelig sykkel å kjøre, med god plass og fin sittestilling. Man merker virkelig at alt av lagre og foringer er skiftet, og den kjennes tilnærmet ny ut. Bremsene føltes mist to hakk vassere en originalt (men de er fortsatt ikke all verden...) på grunn av de stålomspunne bremseslangene. Motoren virket litt 'støl', og var litt rufsete på lite gass. Jeg får se litt på TPS signal og andre småting, ellers mistenker jeg at kanskje dysene kanskje kan trenge en liten rens. Vel, det får bli neste vinters 'prosjekt'.

Det siste dekselet er på. Kodak moment!

Blog image

Hans Vestre har tatt noen fine bilder av Turbo'n. Her er noen av de, det første også med den stolte eier:

Blog image

Blog image

Blog image

Blog image

Innspurt og Jomfrutur med V11'nMine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 15 Apr, 2012 18:47:06

Etter litt ekstra venting på deler og noe spesialverktøy, ble innspurten noe mer hektisk enn ønsket. Jeg hadde håpet at den skulle være ferdig i god tid før påske, men ting ville det anderledes. Men første helg etter påske var det endelig klart for søndagstur med Klubben. Dagen for jomfrutur opprant med regn og 5 grader, og jeg måtte gå en liten runde med meg selv for å ta den nystriga V11'n ut i møkkaværet. V11'n har i tillegg til det estetiske fått skiftet alle hjullagre, clutch, svingarmslagre, styrelagre, synkronisert spjellhus, justert ventiler, og skiftet alt av oljer. Forskjellen var merkbar. Motoren malte som en katt og sykkelen var vesentlig mer retningsstabil en det den var i fjor.

Vel, her er noen bilder fra siste fase av prosjektet:

Test av fargekombinasjonen rød candy og lime. Jeg var mer enn fornøyd:

Blog image

Ting er endelig på vei isammen igjen:

Blog image

Hjul og fjæringskomponenter finner sin plass:

Blog image

Plassering av ledningsnettet var noe skikkelig herk! Heldigvis hadde jeg tatt noen bilder før jeg plukket ting frahverandre, da den originale verkstedhåndboken er totalt ubrukelig!

Blog image

Her er ihvertfall alt det elektriske på plass, og jeg ventet nå bare på en gjengetapp til å få gjenget inn en ny svingarmsbolt.

Blog image

Ferdig V11:

Blog image

Blog image

Den 'åpne' baksvingen med carbon hugger syns jeg er mye penere enn den plastklædden som sitter der originalt. Jeg har også lagt inn en beskyttelsesplate i baksvingen som beskytter mot sprut inn mot gearkassen.

Blog image

Og her et bilde fra første tur; over Solbergfoss sammen med Ski MC Klubb:

Blog image

Så var vi der igjen...Mine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 13 Dec, 2011 22:30:36

Vel, vel, så var vi der igjen. Jeg hadde jo i utgangspunktet, som tidligere nevnt, kun tenkt å småfikse litt på V11'n i vinter. Så utviklet det seg til et litt mer omfattende prosjekt, men fortsatt uten lakkering av ramme osv. Men, etter et litt uheldig besøk av en kreativ gjeng (med kreativiserende drikke...), blir skrittet tatt helt ut. Noen kom da på at rødfargen på rammen burde matche de nye rødelokserte hendlene. Faktisk en meget god ide (!), bortsett fra det faktum at da må alt ribbes av og alle rammedeler bortsett fra selve hovedrammen sendes til sandblåsing. Rammen skal lakkeres i noe som heter Metalcast fra Dupli Color, trolig det nærmeste man kommer eloksering på sprayboks.

Videre har hugger og spoiler ankommet fra Stucchi Luigi, og jeg jobber litt med meg selv om jeg skal tilpasse en Aprilia RSV carbon framskjerm for å matche huggeren i carbon eller beholde den grønne originale. Alt det grønne er sendt til klarlakk, og det meste av deler og skruer er ankommet heimen, klart for montering når den tid kommer.

Vel, slik ser den ut nå. Enda ikke helt ferdig demontert:

Blog image

Trolig de dyreste hendlene jeg har kjøpt (selvom jeg kjøpte de billig på eBay...):

Blog image

Skal, skal ikke. Trolig skal...:

Blog image

Den må jo matche den nye huggeren i carbon. Men, hvilken farge skal baksvingen ha? Sort, rød som rammen, eller sølv som felgen?

Blog image

Dupli-Color Metalcast. Jeg har sett mye bra resultater med denne. Og noen dårlige...

Blog image

Guzzi på gliMine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 25 Nov, 2011 22:22:49

V11' er på vei i ned i atomer - i kjent stil. Det som bare skulle bli en liten fiff, ser ut til å bli en større kosmestisk gjennomgang. Ramma er ribbet for all plast, og bakstilling er demontert. Kardangklokka er demontert for skifte av simmeringer og inspeksjon av lagre. Videre skal motoren ut for skifte av clutch og lakkering av motor og gearkasse. De røde forhvilerbrakettene og fremre motorbrakettene skal også lakkes opp i rødt. Styrekrone, nedre brygge, nedre del av gaffelbein og litt annet skal får et strøk sølv, og plasten skal få et strøk klarlakk. Selvsagt sendes alle skruer og braketter til blankgalvanisering, og skruer på motor og gear byttes ut med polert rustfritt. Blir vel litt annet stasj også, tenker jeg. Når jeg kommer så langt.

Får bare håpe jeg blir klar til våren...

Blog image

CX 500 Turbo - innspurtenMine motorsykler

Posted by Bjørn's MC Blogg 22 Aug, 2011 20:39:54

Etter over et og et halvt år begynner nå CX'n å nærme seg målstreken. Det tekniske er ferdig og sykkelen er prøvestartet og varmkjørt. Utrolig nok startet den på 'første forsøk', og etter noen små feilsøk og skifte av en defekt pulsgiver gikk den pent også. Karosseriet har fått sin jomfruelige hvite perlemorslakk og et strøk klarlakk, dekalene er i ferd med å finne veien på sykkelen, og man begynner å ane den kule fargekombinasjonen hvit, grå og fluoriserende rød. Dekalene er reproduserte av BDesigns i Canada, og er ekstremt bra. Trorlig bedre enn de originale. Jeg hadde også valget på de fluoriserende stripene om jeg ville ha 1982 original 'fluo red' striper, som de har reprodusert fra en kåpe som ikke har vært eksponert for lys, eller 'fluo orange' som er mer 'bleket' i fargen slik de blir etter år i sola. Jeg valgte 'fluo red' som den var i 1982.

Start! Bensin intravinøst fra tank fra påhengsmotoren:Blog image

Jomfruelig hvit perlemor, klar for dekaler:

Blog image

Dekalene er kommet på og man aner sluttresultatet. Kåper og deksler er montert på sykkelen både for å få linet stripene riktig, og fordi det er stabilt og jobbe med:

Blog image

'OBRUT', det eneste riktige dekalet på frontdekselet!

Blog image

Nå gjenstår kun å lakkere de grå feltene og siste strøk klarlakk, samt fiffe opp noen svarte innerkåpepaneler, før sluttmonteringen kan begynne. Jeg tror ikke jomfruturen blir før til våren, men det skal uansett bli morsomt å få den ferdig. Så vil kanskje de vittige spørre seg hva jeg skal gå igang med nå? Vel, det er her V11'n kommer inn i bildet...