Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

Nytt prosjekt - Kawasaki GPZ 750 Turbo

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 03 Aug, 2012 21:37:54

På slutten av 90-tallet kjøpte jeg en Kawasaki 750 Turbo, som jeg (selvsagt...) pusset opp og fikset ganske grundig. Dette er til dags dato den råeste motorsykkelen jeg har eid. Med racemode (et preprogrammert 'raceprogram' i ECU'n) aktivert, justerbart turbotrykk og litt annet godis, ytet den mellom 140 og 150 hester, fortsatt med 80-talls bremser, dekk og kjøreegenskaper. Spennende. Sykkelen ble solgt i 2002, noe jeg etterhvert angret bittert på.

De siste 5-6 årene har jeg derfor vært på jakt etter en slik igjen, men de jeg har sett har vært hinsides priset, og ikke spesielt strøkne. Spesielt prisen tatt i betrakning. Så, da det dukket opp en 750 Turbo i et dødsbo i Västervik i Sverige til en meget fordelaktig pris, var det bare å sette hengeren på bilen, og sette ivei. Sykkelen hadde stått en 8 - 10 år, og prisen var såpass lav at jeg dro over kun etter å ha sett et dårlig bilde i annonsen. Selger visste lite om sykkelen, ei eller klart å få start på den. Det siste var nok en fordel med 10 år gammel olje i motoren...

Den så faktisk ikke så ille ut, og med unntak av et hjemmesnekret eksosanlegg og uorginale blinklys, var den relativt komplett. Det var da bare å få den på hengeren og sette kursen tilbake mot Norge.

Vel hjemme klarte jeg ikke å holde fingrene unna, og selvom jeg hadde vært oppe klokka 0400 og kjørt 110 mil den dagen fikk den ny olje, nytt batteri (midlertidig utlånt fra sin Honda-bror), og en liten kakk på bensinpumpa. Og BROM! Den gikk ikke på alle sylindrene med en gang, og det raslet frisk i kamkjedet, men den gikk. Etter litt rensing av plugger og 'justering' av kamkjedestrammeren, gikk den riktig pent også. Alt virket og ingen elektriske feilkoder. Jeg var meget fornøyd!

Nå har jeg såvidt begynt å demontere litt her og der for å danne meg et bilde av hva som må gjøres. Jeg tror denne blir pusset opp i seksjoner, snarere enn en total demontering. Det blir selvsagt hellakkering av kåper, deksler og tank med nye dekaler. Overhaling av bremser og dempere, samt annet teknisk som trenger det. Og lakkering av motor og ramme. Jeg har nå lyst til å prøve noen sprayprodukter, og både motor, braketter og ramme blir lakkert med spray fra Eastwood og Bill Hirsch.

Verkstedbenken begynner å fylles opp med deler, både nye og gamle:

Slik ser den ut nå. Ikke veldig demontert, noe den nok heller ikke blir. Trolig...

Motoren trenger selvsagt en liten shine:

Det eneste som var litt trist med denne anskaffelsen var at jeg måtte kvitte meg med en av de andre syklene jeg hadde, og valget falt da på V11'n. Trist, men jeg håper og tror den får et fortsatt godt liv hos en navnebror i Bergen. Her er et av de siste bildene, just for the memory...