Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

750 Turbo prosjektet - foran tidsskjema

Mine motorsyklerPosted by Bjørn's MC Blogg 30 Nov, 2012 22:59:01

For en gangs skyld føler jeg at jeg er godt i forkant av tidskjemaet for dette prosjektet. Kanskje så mye som et år. Faktisk. Jeg bestemte meg tidlig for at dette måtte bli et budsjettprosjekt, og det innebar blant annet at alt av lakkering måtte gjøres av meg. Dette har jeg selvsagt spart både tid og penger på. Lakkeringen har med unntak av siste klarlakstrøket på tank og deksler blitt gjort med sparayboks, og jeg har blitt kjent med mange veldig fine sprayer som gir en så nær original finish som mulig. Felles for de alle er at de trenger litt tid på å herde, men når de har gjort det tåler de mer av både varme og kjemikalier enn de fleste 2K lakker.

Jeg bestemte meg også tidlig for ta restaureringen i seksjoner, og det har vist seg meget effektivt. Ikke minst fordi man ikke får en uoversiktlig haug med deler å flytte rundt på, og som man da heller ikke trenger å huske på hvor skal være. Jeg begynte bak og jobbet meg fremover, og her er bakramma plukket helt ned for lakkering.

Bakre del av rammen er her pusset ned og lakkert med Eastwood Chassis Gloss. Her er også baksving, bakhjul og skjem kommet på plass:

Motoren beholdt jeg i rammen da det er enklere å maskere enn å skru (jeg er en røver på å maskere...), og etter en grundig vask, lakkering med Bill Hirsch Engine Enamel på blokk, Bill Hirsch Hi-Temp på sylindre, og Eastwood Chassis Gloss på motordeksler (tåler mer av både temperatur og kjemikalier enn motorlakk...) ble motoren ganske så fin:

Som på tidligere prosjekter er det detaljer som tar tid. Som å pusse opp et falmet og sprukket TPS sensor deksel:

Etter hvert kommer flere deler på plass, som hekk og eksosanlegg:

Tiden er kommet for lakkering av tank. Det røde er lakkert, og for at linjene skal treffe med sidedekslene maskerer jeg tanken når den er montert på sykkelen:

Tanken er ferdig lakkert, og prøvemonteres. Sykkelen er nå ferdig frem til kåpe og forstilling: