Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

Ny banesykkel på plass

Mine motorsyklerPosted by Bjørn Vigen 08 Nov, 2009 09:51:51

Da jeg tidligere i høst solgte min kjære RSV 1000 Factory til fordel for anskaffelse av en Aprilia Shiver, var jeg vel forberedt på at ny banesykkel måtte vente et år eller to. Men så dukket det opp en uregistrert 2004 Aprilia RSV 1000 R (som er lik den gamle bare med ikke fullt så bra fjæringskomponenter) som det viste seg kun har gått i overkant av 100 mil, og som eieren av en eller annen grunne måtte selge. Jeg fikk den til en meget fordelaktig pris, og siden jeg har racekåper og stash fra den gamle blir dette en meget økonomisk pakke.

Etter hva jeg har funnet ut av forhistorie på sykkelen er den tatt ut ny i Norge 2004 for bruk til racing, og gikk frem til mai 2008 ca 100 mil (!) som dette. Her kan det selvsagt ligge noen skjulte kilometer kjørt uten speedometersignal, men RSV fungerer ikke uten instrumentet innkoblet, og ramme, fjæring, bremser, etc, ser nesten nytt ut. Jeg føler meg derfor relativt trygg på at den ikke er gått så veldig mye lenger enn det. Videre ble den solgt i mai 2008 til en kar som senere byttet den inn i en bil av han jeg kjøpte den av. Han jeg kjøpte den av gikk på en liten smell da han trodde engangsavgiften var 46000,-, ikke 86000,- som den er på "nye" sykler som ikke har vært registrert før.

Sykkelen bærer dessverre preg av at de som har hatt den før ikke har vist hverken interesse eller kunnskap, så det er noe småplukk. Men det er bare kos å ha litt å gjøre i vinter. Nå står den nedplukket i garasjen i påvente av nye (mine gamle) racekåper og litt annet stash.

Under er et bilde av Shiveren der den står varmt og godt på "musikkrommet".

Oppdatering 17/1 2010: Så er også denne RSV'n solgt. Til fordel for anskaffelse av nytt oppussingsprosjekt; en 1983 Honda CX 500 Turbo.