Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

Ny Turbosykkel

Mine motorsyklerPosted by Bjørn Vigen 16 Jan, 2010 21:39:59

Turbosykler har alltid fasinert meg. De har noe 'hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres komplisert' over seg, og Honda CX 500 Turbo er vel kanskje den værste, eller beste om du vil, i så måte. Den har et unødvendig komplisert motorstyringssystem og et utseende som helt klart falt utenfor det sportslige som folk ventet seg da den ble lansert i 1982 som den første av Turbosyklene.

Jeg har hatt både en CX 500 Turbo og en CX 650 Turbo tidligere, i tillegg til en Kawasaki GPZ 750 Turbo. Den første sykkelen jeg så på etter jeg tok lappen i 1992 var en CX 500 Turbo. Jeg hadde ikke penger nok da, og det ble en Suzuki isteden. Men det var noe med utseende på 500 som tiltalte meg. Den er jo på ingen måte sportslig, snarere litt mer i tourer segmentet. Den er kanskje litt vulgær med alle sine 'turbo' emblemer og fluoriserende striper, og er som sagt teknisk komplisert sett med 1982 øyne.

Den forrige 500'n ble solgt unna til fordel for en 650 før jeg fikk pusset den opp nevneverdig, men etter en fin Europatur der den overasket med relativt god pålitelighet - om man ser bort fra at ventilene stadig krevde justering. 650'n ble pusset rimelig bra opp, og vant pris for fineste 80-taller på Hondas 60 års jubileumsmesse rett etter jeg solgte den. Jeg solgte fordi jeg hadde lyst på ny sykkel et år, og for å finansiere ny banesykkel. Jeg angrer litt på det salget, men på den andre siden syns jeg ikke den er like kul som 500'n.

Min nyervervede 500 er komplett og original, men trenger en real oppussing. Og den var billig. Planene er hellakkering med originale striper og dekaler (reproduksjon), samt lakkere og polere detaljer som trenger det. All elektronikk og mekanikk skal også gjennomgås. Sykkelen står foreløpig i Trondheim, og ventes hjem en gang uti februar. Har som vanlig tenkt å ta meg gooood tid til å pusse opp denne, riktig kose meg. Er nok klar i april engang, tenker jeg...