Bjørn Vigen

Bjørn Vigen

Honda CX 500 Turbo: Demontering

Mine motorsyklerPosted by Bjørn Vigen 20 Feb, 2010 13:27:12

Da har jeg kommet et stykke på demonteringen av CX Turbo'n, og begynner å danne meg et bilde av hva som må gjøres. De tidligere eierne har vist liten interesse for vedlikehold av sykkelen, og den er ekstremt møkkete og trolig ganske urørt teknisk bortsett fra noen provisoriske reparasjoner av kåpen og et statorskifte (obligatorisk...). Det at ingen har plukket for mye på den er for det meste av det gode da alle skruer, komponenter og deler er originalt og intakt. Noe grums har jeg imidlertid funnet, og det meste bunner i dårlig vedlikehold og/eller lite kunnskap:

- Oljelekkasje i simring utgående aksel. Snodig at de ikke skiftet denne når de hadde ut motoren for å skifte stator (de kan eventuelt ha montert en ny feil...)

- De har kjørt med for mye last uten luft i bakdemperen med det resultat at hjulet har tatt i innerskjermen og gjort denne noe frynsete. Heldigvis har man eBay til slikt, og en ny (brukt) er på vei. Bakdemperen lekker også, så det ligger an til en overhaling av denne (skifte av pakning).

- Eksospottene var gjennomrustet på undersiden. Dette er en relativt enkel, men tidkrevende reparasjon. Blir nok et par timer med platebanking og sveiseapparatet her...

- Bakre caliper sitter fast, noe tidligere eier opplyste om. Jeg overhaler nok hele bremsesystemet både foran og bak når jeg er i sving. Sammen med en overhaling av fram gaffelen.

Ellers går det på tidligere eieres kostmaling av lakkskader på kåper og deksler. Heldigvis er kåpene på denne av glassfiber og tåler en trøkk. Dessuten er de enkle å reparere om de skulle være sprukket. Her blir det hellakkering med nye dekaler. Det er et firma i Canada ved navn BDesigns som reproduserer dekaler i OEM utførelse til denne, komplett med maskeringssjablonger til de grå feltene. I tillegg blir det glassblåsing av alle løse komponeneter som er lakkert før disse lakkeres opp i sort 2k lakk sammen med deler av ramme og motor.

Men aller, aller først skal den vaskes grundig. Bare kvikksølvet på gradestokken kryper såpass oppover mot 0 at man ikke risikerer frostsprengning og ufrivillig legging av skøyteis på gårdsplassen.